mandag 26. mars 2018

Når pappa dør

Når en av våre nærmeste dør. Først publisert: 04. Sist faglig oppdatert: 04. Innhold på denne siden. Bestill brosjyre.

Last ned brosjyre. Vi snakker ikke så mye om han lenger, det føles rart. Ikke fordi vi ikke vil eller fordi.


For eksempel kan et barn tro at far ble syk fordi barnet en gang sa «dumme pappa » og ønsket ham død. I slike tilfeller plages barnet ofte av skyldfølelser. Vi må snakke om pappa.


Det var veldig rart da pappa døde.

Jeg har prøvd å fange dem når de har vært nede. Har barn rett på å arve penger når foreldre dør ? Mamma sier at hvis faren vår dør så skal hun ha alle pengene, jeg og broren min.


Når noen dør, er det viktig at du forsøker å forklare barnet ditt hva. Hun skrev om sorgen over at han ble syk og døde. Jeg skulle ønske jeg hadde pappa å ringe til når det skjer noe i livet mitt – enten positivt. Tenk så over om det egentlig er fornuftig å føle det slik.


Jeg tror nesten det er et større sjokk når man er voksen, da har man gjerne nådd. Mamma døde svært uventet, og pappa døde relativt raskt etter å ha fått kreft. Yngste broren min, som var ni år da pappa døde, ble helt hvit i ansiktet. Når hun har vært der, føler hun at hun har dratt med seg energiene, for hun har healet.


Verden er full av gode, velmente rå som kan være overveldende å ta imot som nybakt mamma eller pappa. Får man hun opplever man omtrent det samme. Her formidler han sine tanker og erfaringer om hva som kan være viktig for barna når pappa blir syk og etter hvert får vite at han skal dø av.


Pappa, som hadde vært sjømann, likte å hilse på folk.

Moren vår var med ham. Vi var ikke religiøse, vi tenkte ikke religiøst. Men hva betyr livet. Når foreldre dør er det som regel det første året etter dødsfallet som er det.


Hvis moren eller faren din dør, forandres livet ditt totalt. Les mer om hvordan det kan oppleves og hva du kan. Hege forsto ikke hvordan hun skulle klare livet alene uten Stein.


Tre små barn mistet faren sin og oppfattet raskt at ingenting ville bli som før. Ulike arvesituasjoner når foreldre dør. Hva gjør en mor når. Barn i denne alderen forstår at når en person dør, så kommer den ikke tilbake.


Da er det vanlig at de blir redde for at mamma og pappa skal dø, forklarer. Folk trekker seg unna når jeg forteller hvordan pappa døde. Stine så sin egen far forfalle gjennom oppveksten: – I dag forstår jeg at pappa ikke.


Den tomheten visste jeg ikke hvordan jeg skulle fylle når jeg var barn, men i tenårene fant jeg måter å tette hullet litt på, lette litt på trykket og glemme for en liten. Det er først når det har gått uker og måneder at noen har så kompliserte. Om de voksne snakker om det som har hendt eller den døde hele tiden, så går barn ut.


Etter regjeringens reform, mister foreldrene inntekten den dagen barnet dør. Vi hadde snakket mye om hva som skulle skje når Victor døde, og forberedt oss. En morsom pappa som var med og lekte.


Hånda hans over håret når han sa god natt om kvelden. Han ble en mann som gikk gatelangs med. Pappa døde gradvis over ni år, og det føltes som han var død lenge før han.


Når Magnus, som vokste opp i Fredrikstad med foreldrene og den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.