mandag 18. desember 2017

Ikke råd til tannlege

Ikke råd til tannlege

Lene har ikke penger til å betale tannlegeregningen og må gå med smerter i tennene. Nå har jeg ikke flere tårer igjen, skriver Ramona Synøve Bakke Olaussen. I denne kronikken skildrer hun det vanskelige livet med.


Først om fire år har jeg råd til tannlege, men får det ikke til før. Er så klart veldig redd for å få hull eller miste tennene. Tør nesten ikke å kose meg.


Jeg har ikke hatt råd til å reparere tennene. Derfor har jeg trukket én og én tann etter hvert som det har oppstått problemer, sier Mette Helen. Støtte til tannlegebehandling hos Nav.


Det er sosialtjenesteloven som slår fast at de som ikke har penger nok til å forsørge seg selv, kan få støtte. Det er ikke alt hos tannlegen du må betale selv, hvis du går under en av disse punktene. Jeg vet jeg bør gå til tannlegen, men jeg har ikke råd.


Tannlege er jo veldig dyrt og jeg er student. Begge mine foreldre er desverre døde, så jeg har ikke noe. Visdomstennene skyver de andre tennene bortover så den ene tanna mi.


Ikke råd til tannlege

Ekstreme smerter i tennene, men ikke råd til tannlege. Har ikke råd til tannlege. Flere resultater fra forum. Hvem betaler tannlegeregningen din? Helfo som en del av folketrygden. Enig med deg der. Velger vekk tannlegen ved dårlig økonomi. Mange nordmenn sparer, mens andre ikke har råd. Nesten halvparten av oss vil ikke klare å betale. Han har jevnlig tannpine. Plomber og biter av tennene ramler ut. Hva i alle dager kan man gjøre for å spare penger på et besøk hos.


Besøk hos tannlegen er ikke nødvendigvis noe vi gleder oss til, men å utsette det kan også bli dyrt. Nå er det flere som låner penger for å få utført tannbehandling.


Ikke råd til tannlege

Sjekk om du kan ha rett på gratis tannlegebehandling. Sosialtjenesteloven slår fast at de som ikke har penger nok til å forsørge seg selv, kan få. Begrens sukkerinntaket gjennom mat og drikke.


I tillegg lider jeg av en tannlege skrekk som er vanvittig. Jeg får kaldsvetting bare jeg vurderer. Idag søkte jeg priser på undersøkelse,-rotfylling og krone på jeksel,-en ikke uvanlig behandling dersom man har latt en tann forgå av hensyn til.


Trenger å gå til tannlegen, men har ikke råd. Og hva med de som har. Du kan i utgangspunktet ikke få dekket utgifter til gjeld. Foreldre, venner, o. Hvis du har gjel kan du få økonomisk rådgivning og hjelp til å inngå avtale med.


Stønad etter fastsatte takster fra folketrygden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.